To prawdziwa rewolucja w kursach na prawo jazdy! Nie musisz już uczęszczać na wykłady z teorii. Do egzaminu możesz przygotować się sam. Nadal jednak sprawdzana jest gruntowna wiedza. Samo wykucie testów jest niemożliwe. Dlatego trzeba poznać i zrozumieć generalne zasady obowiązujące w ruchu drogowym. Czy jesteśmy w stanie zrobić to samodzielnie?

Od 1 stycznia 2015 roku zajęcia teoretyczne w szkołach nauki jazdy nie są obowiązkowe. W praktyce nie jest już wymagane chodzenie na wykłady. Dzisiaj to kursant decyduje o formie nauczania. Można wybrać samodzielną naukę w domu lub uczęszczanie na organizowane przez szkołę zajęcia w formie warsztatów czy wykładów. Można również uczyć się przez internet, korzystając z ofert e-kursów dostępnych w sieci. Czy jednak warto?

Teoria tylko w teorii

Częstą praktyką szkół jazdy kształcących kursantów na niższym poziomie było organizowanie zajęć teoretycznych tylko w teorii. Albo nieorganizowanie zajęć z teorii w ogóle, co przekładało się na oszczędności na kosztach wynagrodzenia wykładowcy i ratownika, lub ograniczanie się jedynie do emitowania filmów, gdzie nie było mowy o prawdziwym kontakcie z wykładowcą, dyskusjach itd. Wielu kursantom odpowiadał taki system, bo po co uczestniczyć w nudnych zajęciach? Takie podejście odbijało się jednak na poziomie zdających, a więc także na zdawalności, a realne sytuacje drogowe wykazywały brak umiejętności świeżo upieczonych kierowców. O tym jednak kursanci przekonywali się zwykle po fakcie.

prawo jazdy
prawo jazdy

Według Piotra Lenczowskiego z Akademii Auto Świat w Krakowie dobrze przeprowadzone zajęcia teoretyczne to swego rodzaju kręgosłup moralny kierowcy”. To wtedy można ukształtować przyszłego kierowcę, uświadomić mu, na czym polega odpowiedzialność za siebie i pasażerów.

– Bez teorii nie ma mowy o praktyce. Samo wyuczenie się testów też jest niewystarczające i w obecnej formie bardzo trudne. Baza pytań testowych liczy ponad 2,5 tysiąca zagadnień (docelowo ma ich być 6 tysięcy). Większość pytań to sekwencje wideo, stąd nauczenie się ich na pamięć jest mało prawdopodobne. Dlatego warto zrozumieć generalne zasady obowiązujące w ruchu drogowym i ich praktyczne zastosowanie – mówi Lenczowski

Z kolei Marcin Połeć, metodyk Akademii Auto Świat, zwraca uwagę na inny aspekt dobrych szkoleń teoretycznych:

– Dobry instruktor potrafi zainteresować omawianym zagadnieniem, pokazując praktyczny aspekt przepisów. Zapisy kodeksu drogowego nie są sztuczną regulacją. Większość z nich weryfikowana jest na co dzień, a ich nieprzestrzeganie przynosi tragiczne żniwo. Nauczanie teorii to ważny element praktycznego korzystania z dróg.

Czy e-kursy mają szansę powodzenia?

Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji kursanta. Jeżeli ktoś lubi uczyć się z komputera i dużo czytać, a przy tym jest systematyczny, jest w stanie nauczyć się dużo za pomocą e-learningu. Jednak nie wolno zapominać o zasadach nauczania, najlepiej bowiem zapamiętujemy wtedy, gdy nowe i skomplikowane zarazem zagadnienia przekazywane są w atrakcyjny sposób, wymagający zaangażowania ze strony słuchacza.

 

Takie wciągnięcie i zainteresowanie słuchacza jest możliwe tylko podczas lek-q’i prowadzonych przez profesjonalnych instruktorów, podobnie jak to ma miejsce w przypadku nauki języków obcych. Obecnie mamy szeroki wybór pomocy dydaktycznych, kursów multimedialnych czy aplikacji na smartfony i tablety. Niemniej jednak większość osób płynnie posługujących się obcymi językami korzystała na początkowym etapie z pomocy szkół językowych i nauczycieli Niezależnie, czy to odbywało się w kraju, czy za granicą.

Nauka w szkole jazdy z dobrym wykładowcą, który jest doświadczonym kierowcą i nauczycielem, jest dużo bardziej wartościowa niż nauka testów z płytki czy przez e-leaming. Można to porównać do nauki języka obcego z profesjonalnym native speakerem

Po co w ogóle szkolenia na prawo jazdy?

W wielu krajach szkolenie w ośrodku nie jest obowiązkowe, a mimo to funkcjonuje tam system szkół jazdy. Co więcej, ma się znacznie lepiej niż w Polsce. Kurs nauki jazdy nie powinien jedynie przygotowywać do egzaminu. Ma on nauczyć kandydata na kierowcę bezpiecznej i w miarę pewnej jazdy w różnych warunkach drogowych. Ma też nauczyć prawidłowych odruchów, przewidywania zagrożeń, myślenia za innych, a przede wszystkim odpowiedzialności.

EGZAMIN NIE JEST CELEM SZKOLENIA, TYLKO NATURALNYM ZAKOŃCZENIEM PIERWSZEGO ETAPU.

Każdy z nas miał do czynienia z różnymi nauczycielami Są nudziarze, u których lekcje traktowane są jako czas stracony. Są pasjonaci potrafiący trudne lekcje zamienić w spektakl, z którego uczniowie wychodzą natchnieni nowymi pomysłami i praktycznymi zastosowaniami omawianego materiału. Pamiętaj, że żaden program ani zestaw interaktywnych pomocy nie jest w stanie zastąpić tego pamiętanego do końca życia ulubionego belfra. Stawką tego wyboru jest twoje bezpieczeństwo!

Wiedza teoretyczna, którą trzeba posiąść, by zdać egzamin na prawo jazdy i zostać dobrym kierowcą, jest ogromna. Sama baza pytań z teorii liczy ich grubo ponad 2 tysiące, a docelowo ma wzrosnąć do nawet 6 tysięcy. Większość pytań to sekwencje wideo, więc nie można się ich wyuczyć na pamięć.

PROCEDURA I FORMY NAUKI TEORII PO ZMIANACH PRZEPISÓW W 2015 ROKU

KURS BEZ TEORII

Co musisz zrobić?

1 – Wykonać badania lekarskie.

2 – Uzyskać nr PKK (profil kandydata na kierowcę) w swoim starostwie.

3 – Uczyć się samodzielnie

w domu:

a) zazwyczaj w dobrej szkole materiały do nauki otrzymujesz w cenie kursu;

b) możesz też korzystać z e-leamingu (opcja dodatkowo płatna);

c) możesz też przychodzić na zajęcia teoretyczne (dobrowolnie).

4 – ZDAĆ EGZAMIN PAŃSTWOWY Z TEORII!

5 – Przynieść do szkoły dwa dokumenty:

• potwierdzenie zdanego egzaminu z teorii w WORD;

• nr PKK.

6 – Odbyć szkolenie z ratownictwa w szkole nauki jazdy.

7 – Zdać egzamin wewnętrzny z ratownictwa w szkole jazdy.

8 – Rozpocząć szkolenie praktyczne (naukę jazdy).

9 – Przystąpić do egzaminu praktycznego zjazdy we właściwym wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. Obejmuje on jazdę na placu manewrowym, a następnie kierowanie pojazdem w ruchu ulicznym.

KURS Z WYKŁADAMI W SZKOLE:

Co musisz zrobić?

1 – Wykonać badania lekarskie.

2 – Uzyskać nr PKK w swoim starostwie – (od razu dostarczasz go do szkoły jazdy).

3 – Uczyć się teorii w szkole na zajęciach. Teoria obejmuje również zajęcia z udzielania pierwszej pomocy.

4 – Niezwłocznie po wykładach rozpocząć szkolenie praktyczne (naukę jazdy).

5 – Zdać egzamin z teorii i praktyki po zakończeniu całego kursu, po zaliczeniu egzaminu wewnętrznego.

Facebook Comments
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla zmotoryzowanych

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Cokół – budownictwo

Ta górna, wystająca pod teren część ściany fundamentowej, chroni elewację przed zawilgocen…