To prawdziwa rewolucja w kursach na prawo jazdy! Nie musisz już uczęszczać na wykłady z teorii. Do egzaminu możesz przygotować się sam. Nadal jednak sprawdzana jest gruntowna wiedza. Samo wykucie testów jest niemożliwe. Dlatego trzeba poznać i zrozumieć generalne zasady obowiązujące w ruchu drogowym. Czy jesteśmy w stanie zrobić to samodzielnie?

Od 1 stycznia 2015 roku zajęcia teoretyczne w szkołach nauki jazdy nie są obowiązkowe. W praktyce nie jest już wymagane chodzenie na wykłady. Dzisiaj to kursant decyduje o formie nauczania. Można wybrać samodzielną naukę w domu lub uczęszczanie na organizowane przez szkołę zajęcia w formie warsztatów czy wykładów. Można również uczyć się przez internet, korzystając z ofert e-kursów dostępnych w sieci. Czy jednak warto?

Teoria tylko w teorii

Częstą praktyką szkół jazdy kształcących kursantów na niższym poziomie było organizowanie zajęć teoretycznych tylko w teorii. Albo nieorganizowanie zajęć z teorii w ogóle, co przekładało się na oszczędności na kosztach wynagrodzenia wykładowcy i ratownika, lub ograniczanie się jedynie do emitowania filmów, gdzie nie było mowy o prawdziwym kontakcie z wykładowcą, dyskusjach itd. Wielu kursantom odpowiadał taki system, bo po co uczestniczyć w nudnych zajęciach? Takie podejście odbijało się jednak na poziomie zdających, a więc także na zdawalności, a realne sytuacje drogowe wykazywały brak umiejętności świeżo upieczonych kierowców. O tym jednak kursanci przekonywali się zwykle po fakcie.

prawo jazdy
prawo jazdy

Według Piotra Lenczowskiego z Akademii Auto Świat w Krakowie dobrze przeprowadzone zajęcia teoretyczne to swego rodzaju kręgosłup moralny kierowcy”. To wtedy można ukształtować przyszłego kierowcę, uświadomić mu, na czym polega odpowiedzialność za siebie i pasażerów.

– Bez teorii nie ma mowy o praktyce. Samo wyuczenie się testów też jest niewystarczające i w obecnej formie bardzo trudne. Baza pytań testowych liczy ponad 2,5 tysiąca zagadnień (docelowo ma ich być 6 tysięcy). Większość pytań to sekwencje wideo, stąd nauczenie się ich na pamięć jest mało prawdopodobne. Dlatego warto zrozumieć generalne zasady obowiązujące w ruchu drogowym i ich praktyczne zastosowanie – mówi Lenczowski

Z kolei Marcin Połeć, metodyk Akademii Auto Świat, zwraca uwagę na inny aspekt dobrych szkoleń teoretycznych:

– Dobry instruktor potrafi zainteresować omawianym zagadnieniem, pokazując praktyczny aspekt przepisów. Zapisy kodeksu drogowego nie są sztuczną regulacją. Większość z nich weryfikowana jest na co dzień, a ich nieprzestrzeganie przynosi tragiczne żniwo. Nauczanie teorii to ważny element praktycznego korzystania z dróg.

Czy e-kursy mają szansę powodzenia?

Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji kursanta. Jeżeli ktoś lubi uczyć się z komputera i dużo czytać, a przy tym jest systematyczny, jest w stanie nauczyć się dużo za pomocą e-learningu. Jednak nie wolno zapominać o zasadach nauczania, najlepiej bowiem zapamiętujemy wtedy, gdy nowe i skomplikowane zarazem zagadnienia przekazywane są w atrakcyjny sposób, wymagający zaangażowania ze strony słuchacza.

 

Takie wciągnięcie i zainteresowanie słuchacza jest możliwe tylko podczas lek-q’i prowadzonych przez profesjonalnych instruktorów, podobnie jak to ma miejsce w przypadku nauki języków obcych. Obecnie mamy szeroki wybór pomocy dydaktycznych, kursów multimedialnych czy aplikacji na smartfony i tablety. Niemniej jednak większość osób płynnie posługujących się obcymi językami korzystała na początkowym etapie z pomocy szkół językowych i nauczycieli Niezależnie, czy to odbywało się w kraju, czy za granicą.

Nauka w szkole jazdy z dobrym wykładowcą, który jest doświadczonym kierowcą i nauczycielem, jest dużo bardziej wartościowa niż nauka testów z płytki czy przez e-leaming. Można to porównać do nauki języka obcego z profesjonalnym native speakerem

Po co w ogóle szkolenia na prawo jazdy?

W wielu krajach szkolenie w ośrodku nie jest obowiązkowe, a mimo to funkcjonuje tam system szkół jazdy. Co więcej, ma się znacznie lepiej niż w Polsce. Kurs nauki jazdy nie powinien jedynie przygotowywać do egzaminu. Ma on nauczyć kandydata na kierowcę bezpiecznej i w miarę pewnej jazdy w różnych warunkach drogowych. Ma też nauczyć prawidłowych odruchów, przewidywania zagrożeń, myślenia za innych, a przede wszystkim odpowiedzialności.

EGZAMIN NIE JEST CELEM SZKOLENIA, TYLKO NATURALNYM ZAKOŃCZENIEM PIERWSZEGO ETAPU.

Każdy z nas miał do czynienia z różnymi nauczycielami Są nudziarze, u których lekcje traktowane są jako czas stracony. Są pasjonaci potrafiący trudne lekcje zamienić w spektakl, z którego uczniowie wychodzą natchnieni nowymi pomysłami i praktycznymi zastosowaniami omawianego materiału. Pamiętaj, że żaden program ani zestaw interaktywnych pomocy nie jest w stanie zastąpić tego pamiętanego do końca życia ulubionego belfra. Stawką tego wyboru jest twoje bezpieczeństwo!

Wiedza teoretyczna, którą trzeba posiąść, by zdać egzamin na prawo jazdy i zostać dobrym kierowcą, jest ogromna. Sama baza pytań z teorii liczy ich grubo ponad 2 tysiące, a docelowo ma wzrosnąć do nawet 6 tysięcy. Większość pytań to sekwencje wideo, więc nie można się ich wyuczyć na pamięć.

PROCEDURA I FORMY NAUKI TEORII PO ZMIANACH PRZEPISÓW W 2015 ROKU

KURS BEZ TEORII

Co musisz zrobić?

1 – Wykonać badania lekarskie.

2 – Uzyskać nr PKK (profil kandydata na kierowcę) w swoim starostwie.

3 – Uczyć się samodzielnie

w domu:

a) zazwyczaj w dobrej szkole materiały do nauki otrzymujesz w cenie kursu;

b) możesz też korzystać z e-leamingu (opcja dodatkowo płatna);

c) możesz też przychodzić na zajęcia teoretyczne (dobrowolnie).

4 – ZDAĆ EGZAMIN PAŃSTWOWY Z TEORII!

5 – Przynieść do szkoły dwa dokumenty:

• potwierdzenie zdanego egzaminu z teorii w WORD;

• nr PKK.

6 – Odbyć szkolenie z ratownictwa w szkole nauki jazdy.

7 – Zdać egzamin wewnętrzny z ratownictwa w szkole jazdy.

8 – Rozpocząć szkolenie praktyczne (naukę jazdy).

9 – Przystąpić do egzaminu praktycznego zjazdy we właściwym wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. Obejmuje on jazdę na placu manewrowym, a następnie kierowanie pojazdem w ruchu ulicznym.

KURS Z WYKŁADAMI W SZKOLE:

Co musisz zrobić?

1 – Wykonać badania lekarskie.

2 – Uzyskać nr PKK w swoim starostwie – (od razu dostarczasz go do szkoły jazdy).

3 – Uczyć się teorii w szkole na zajęciach. Teoria obejmuje również zajęcia z udzielania pierwszej pomocy.

4 – Niezwłocznie po wykładach rozpocząć szkolenie praktyczne (naukę jazdy).

5 – Zdać egzamin z teorii i praktyki po zakończeniu całego kursu, po zaliczeniu egzaminu wewnętrznego.

Facebook Comments
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla zmotoryzowanych

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Firma na każdą kieszeń

To nie jest czas dla dużych sklepów -taki wniosek można wyciągnąć z obserwacji rynku, na k…