Google Pingwin to jedna z najważniejszych zmian w algorytmie wyszukiwarki internetowej Google. Wprowadzona została już 24 kwietnia 2012 roku, od tego czasu doczekała się jednak kilku nowych wersji i drobniejszych aktualizacji. Znana jest także pod nazwami angielskimi: Google Penguin, Google Penguin Update, Penguin Update i Penguin.

Cele zmian w algorytmie

Podobnie jak powstały wcześniej algorytm Google Panda, wprowadzony w lutym 2011 roku, algorytm Google Pingwin miał na celu ograniczenie prowadzonych przez webmasterów i pozycjonerów działań niezgodnych z wytycznymi Google. Krótko mówiąc – miał na celu ulepszenie widocznych dla użytkownika wyników wyszukiwania. Celem algorytmu Panda było przy tym głównie obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania lub nawet całkowita eliminacja z nich treści o małej wartości – przede wszystkim bardzo krótkich i zduplikowanych, ale także nieinteresujących dla użytkowników lub zwyczajnie spamerskich (tzw. farmy linków i farmy treści – content farms).

Wyszukiwarka internetowa
Wyszukiwarka internetowa

W odróżnieniu od Pandy, Google Pingwin koncentrował się na linkach zewnętrznych prowadzących do danej strony i na sztucznej manipulacji wynikami wyszukiwania. Ograniczeniu miały ulec przede wszystkim zakazane i nieakceptowane techniki Black Hat SEO. Podkreśla to już nazwa algorytmu Pingwin przyjęta w wersji testowej – Webspam Google Update, oznaczająca, że zmiany w algorytmie służą w założeniu walce ze spamem w sieci.

Dzięki zmianom w algorytmie, wpływ na wyniki wyszukiwania przestały wywierać linki zewnętrzne o niskiej jakości, określane często jako „linki nienaturalne”. Chodzi tu przede wszystkim o systemy wymiany linków oraz o tzw. spamlinki, najczęściej wstawiane na stronach internetowych przez roboty sieciowe. Google Pingwin zwalczać miał także linki sponsorowane (płatne) oraz nadmierną optymalizację słów kluczowych (keywords stuffing – „upychanie słów kluczowych”).

„Zwierzęta Google” i wersje algorytmu Google Pingwin

Nazwami zwierząt określano także późniejsze aktualizacje w algorytmach wyszukiwarki Google, także te niepotwierdzone lub mniej znane. W ostatnich latach Google odchodzi jednak od dużych aktualizacji algorytmu – większe znaczenie mają drobne, ale częste zmiany. Nie jest to jednak sztywna reguła, wprowadzona w 2018 roku aktualizacja Google Medic objęła bowiem znaczną ilość stron internetowych, przede wszystkim związanych z branżą medyczną i finansową.

Między 2012 a 2016 rokiem powstało 7 wersji Google Pingwin. Od 2016 roku nie ma informacji o nowych wersjach „Pingwina”, nie znaczy to jednak, że zmiany wprowadzone w algorytmie do tej pory przestały działać. Jak wspomniano wyżej, algorytmy Google podlegają stałym drobnym modyfikacjom – dotyczy to z pewnością także tych części składowych algorytmu, które odpowiadają za walkę z nienaturalnym linkowaniem.

 

Znaczenie algorytmu Google Pingwin dla pozycjonowania

Pozornie znaczenie wprowadzenia algorytmu Google Pingwin nie było wielkie. Według oficjalnych informacji Google, pierwsza wersja „Pingwina” dotknęła 3% wyników wyszukiwania, a wpływ kolejnych wersji obejmował odpowiednio około 1% wyników. W istocie algorytm Google Pingwin stanowił jednak rewolucję w świecie pozycjonowania. Całkowicie zmienił zasady pracy specjalistów od SEO, w tym przede wszystkim zasady wstawiania i ewaluacji linków zewnętrznych.

Algorytm Google traktuje link zewnętrzny jako rodzaj „głosu” oddanego na stronę internetową. Liczba linków wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a tym samym ma podstawowe znaczenie dla ilości użytkowników wchodzących na tę stronę. W przypadku komercyjnych stron internetowych ma to oczywiście ogromny wpływ na osiągane wyniki finansowe. Po wprowadzeniu algorytmu Pingwin przestała się jednak liczyć wyłącznie sama liczba linków, jeszcze bardziej istotna stała się ich jakość. To, skąd pochodzą; to, w jakim tempie przyrastają; to, w jaki sposób są wstawiane. Celem algorytmu stało się więc wykrywanie linków wartościowych i naturalnych.

Praca specjalistów realizujących pozycjonowanie stron internetowych stała się więc odtąd o wiele bardziej skomplikowana. Nie chodzi już o to, by uzyskać wiele linków. Chodzi o to, by uzyskać linki wartościowe i naturalne lub przynajmniej takie, które wartościowe i naturalne – sprytnie udają.

Facebook Comments
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla pracowitych

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Wypożyczanie sprzętu budowlanego dla małych przedsiębiorstw: jak to może przyczynić się do wzrostu Twojego biznesu.

W obliczu dynamicznego rynku budowlanego, małe przedsiębiorstwa stoją przed wieloma wyzwan…