Jak wielu z nas marzy o doskonale umięśnionej i wysportowanej sylwetce? Odwiedzamy siłownię, biegamy, uprawiamy różne sporty i jak tylko jest to możliwe, maksymalnie wykorzystujemy czas — aby szybko osiągnąć wymarzone efekty. Często jednak zapominamy o odpowiedniej suplementacji, a szczególnie o jednym z najważniejszych jej preparatów – kreatynie. Czym jest ta najpopularniejsza wśród ekspertów substancja, którą z powodzeniem mogą stosować wszystkie osoby uprawiające sport lub dążące do rozwoju muskulatury? Kreatyna jest organicznym związkiem chemicznym, który wytwarzany jest również w organizmie człowieka. Obliczono, że dzienna dawka kreatyny dla osoby ważącej około 80 kg powinna wynosić ok. 2 do 3 gramów (w zależności od intensywności ćwiczeń lub stylu życia). Dobra kreatyna może być dostarczana z pożywienia, wówczas najlepszym jej źródłem są mięsa i ryby, lub preparatów kreatynowych dedykowanych szczególnie dla sportowców. Jej działanie to przede wszystkim kumulowanie energii oraz jej odpowiednie uwalnianie. Proces ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania niemal wszystkich procesów zachodzących w zdrowym organizmie człowieka. Ze względu na swoją dużą popularność, kreatyna została bardzo szczegółowo zbadana. Jej właściwości związane ze zwiększaniem zapasów energii (fosfokreatyny) w organizmie oraz sprzyjanie syntezie białek w tkance mięśniowej sprawia, że substancja jest szczególnie polecana sportowcom wykonującym krótkie, ale intensywne ćwiczenia jak np. sporty walki, podnoszenie ciężarów lub biegi sprinterskie. Kreatyna jest więc substancją, bez której wzrost masy mięśniowej jest wręcz niemożliwy. To jednak nie wszystko.

Kreatyna
Kreatyna

Wielu naukowców udowodniło również, że dobra kreatyna działa przeciwutleniająco, chroniąc w ten sposób tkanki mięśniowe przed niepożądanym działaniem tak zwanego stresu oksydacyjnego, czyli brakiem równowagi w procesach biologicznych organizmu (przyczyna wielu chorób w tym nowotworów). Udowodniono również wpływ kreatyny na przyśpieszenie procesów gojenia się ran. Oczywiście jak z każdym innym dobrym preparatem, należy pamiętać o właściwym dawkowaniu. Należy dodać, że kreatyna nie widnieje na żadnej liście substancji niedozwolonych, a wielu specjalistów poleca jej zbawienne działanie, natomiast odpowiednie dawkowanie jest kluczowe w szybkim osiągnięciu oczekiwanych rezultatów. Powszechnie zaleca się przyjmowanie stałych dawek (max. do 5 g/dobę) lub stosowanie jej w przyjętych proporcjach 1 g kreatyny/10 kg wagi. Podsumowując, kreatyna jest doskonałym preparatem, który nie tylko wpływa na wzrost masy mięśniowej, ale również zapobiega jej utracie np. w procesach starzenia się organizmu. Dodatkowo jest to substancja o silnym działaniu przeciwutleniającym, co zapewnia ochronę przed negatywnym działaniem stresu oksydacyjnego na komórki mięśniowe.

 

 

Facebook Comments
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla aktywnych

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Czym cechują się zewnętrzne lampy wiszące?

Dużo mówi się o zaletach takich właśnie akcesoriów. Nie można nie zaznaczyć, że aktualnie …