Klienci często nie zdają sobie sprawy, jak wymagająca pracą jest przewożenie ładunków nietypowych. Wymaga to od firmy transportowej indywidualnego podejścia do każdego zlecenia. Konieczna jest także duża wiedza, znajomość przepisów oraz stała współpraca z organami zabezpieczającymi przejazd. Konieczne jest odpowiednie zaplanowanie trasy, aby po drodze nie wystąpiły niespodziewane przeszkody w postaci zbyt niskich wiaduktów przez które transport nie może przejechać.

Transport specjalny – co warto wiedzieć?

Transport specjalny
Transport specjalny

Zwykle ze względu na specyfikę takiego transportu konieczne jest zaplanowanie go w godzinach nocnych od 22-6, tak by nie stanowił on zagrożenia w ruchu lądowym. Przewożone są materiały niebezpieczne, zarówno toksyczne, jak i wybuchowe. Do takiego transportu można zaliczyć także przewóz pojazdów wielkogabarytowych, a także materiałów chłodniczych. Może odbywać się pod eskortą policji, szczególnie jeśli mamy do czynienia z transportem materiałów niebezpiecznych. Konieczne jest pozwolenie, o które należy zwrócić się do wójta, w przypadku obszarów gminnych. Z kolei jeśli przewóz będzie odbywał się w miastach na prawach powiatu, wtedy zgody musi udzielić prezydent miasta. Jeżeli przewóz będzie na terenie województwa w jednym powiecie, zgody udziela marszałek województwa. Przy załatwieniu formalności ponosi się dość duże koszty. Przykładem może być uzyskanie ekspertyzy mostowej, która kosztuje ok. 4000 zł.

Transport specjalny na autostradzie

Często dla przewoźników największym problemem są przepisy i długie formalności. Pomimo, że infrastruktura drogowa ciągle się rozwija i co roku powstają nowe odcinki autostrad, uzyskanie pozwolenia na jazdę po nich transportów wielkogabarytowych jest bardzo często niemożliwe. O zgodę należy starać się z dużym wyprzedzeniem w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Niestety nawet na nowych autostradach istnieją odcinki nieprzystosowane do przewozów wielkogabarytowych, np. na A4 ograniczenie wynosi 50 ton, z kolei na A2 to 68 ton. W takiej sytuacji logistycy muszą transport dzielić na kilka mniejszych.

Facebook Comments
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla zmotoryzowanych

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Cokół – budownictwo

Ta górna, wystająca pod teren część ściany fundamentowej, chroni elewację przed zawilgocen…